همکاری علمی دانشگاه علم و فرهنگ با دانشگاه‌های ترکیه تقویت می شود

به منظور گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی و فرهنگی و همچنین بررسی زمینه‌های فعالیت‌های بین‌المللی مشترک، نشستی بین روسا و معاونین دانشگاه علم و فرهنگ  و رایزن علمی کشور جمهوری ترکیه  برگزار گردید.

به گزارش اداره کل همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علم وفرهنگ؛ در این نشست دکترعلی سعداله-عضو هیات علمی و مدیر کل همکاری‌های بین المللی دانشگاه -، با اشاره به دستاوردها و ظرفیت‌های دانشگاه علم و فرهنگ،گفت: یکی از برترین مزیت‌های دانشگاه علم و فرهنگ  وابستگی علمی، اموزشی و فرهنگی آن به  نهاد جهاددانشگاهی   به عنوان نهادی عمومی و غیردولتی است که در سال ۱۳۵۹ با هدف ارائه الگوی ملی تولید، دانش و تکنولوژی تاسیس شده و در حال حاضر به عنوان پل ارتباطی بین دانشگاه و بخش‌های صنعتی -خدماتی با ۱۰۲ واحد سازمانی در سراسر کشور فعالیت می‌نماید. 

مدیرکل اداره همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ افزود: اتصال علمی دانشکده‌های این دانشگاه به پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی به ویژه  تعامل دانشکده علوم و فناوری‌های نوین زیستی با پژوهشگاه رویان – که در حوزه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی جایگاه جهانی دارد- سبب ارتقای کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی شده است و  نمونه‌ی موفقی ازهمکاری‌های بین بخشی این نهاد و زیرمجموعه‌هایش است. 

دکترسعداله با اشاره به توانایی‌های نهاد جهاددانشگاهی در حوزه پارک های فناوری گفت: یکی از 3  پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی  با نام  پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی – تنها پارک فناوری‌های نرم  وصنایع فرهنگی در منطقه-  هم اکنون در این دانشگاه علم و فرهنگ مستقر است و در کنارمراکز تخصصی وابسته به دانشگاه همچون بنیاد توسعه کسب و کار، مرکز نوآوری و شکوفایی و...  نقش به سزایی در تحقق رویکرد نوآوری و کارآفرینی برای دانش آموختگان این دانشگاه ایفاء می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت  توسعه همکاری‌های مشترک بین‌المللی و ارتقاء جایگاه جهانی دانشگاه علم و فرهنگ در رتبه بندی‌های جهانی،  گفت: دانشگاه علم و فرهنگ در زمینه همکاری‌های بین‌المللی تجارب بسیار خوبی داشته است برگزاری دوره‌های تخصصی مشترک با دانشگاه‌های اروپایی، اخذ فاند اراسموس پلاس و برگزاری سمپوزیوم ‌های علمی بین‌المللی در حوزه گردشگری بخشی از فعالیت‌های اجرایی این دانشگاه است.

وی افزود:  همچنین دانشگاه علم و فرهنگ در سال 2022 موفق شد براساس رتبه بندی  سایمگوی اسپانیا علاوه بر کسب مقام 653 در جایگاه جهانی و 22 در جایگاه ملی برای سومین سال پیاپی عنوان نوآورترین دانشگاه کشور را به خود اختصاص دهد.

دکتر سعداله ضمن  اشاره به استقبال متقاضیان بین المللی تحصیل در دانشگاه علم و فرهنگ گفت:  این دانشگاه مجوز جذب دانشجویان بین المللی در تمامی مقاطع تحصیلی و  رشته ها را از وزارت عتف دریافت کرده و تاسیس شعبه‌های برون مرزی از گام‌های آتی علم و فرهنگ در حوزه آموزش‌های بین‌المللی خواهد بود.

ضرورت تبادل استاد و دانشجو بین ایران و ترکیه

دکترمهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ نیز در این نشست عنوان کرد: واحدهای جهاددانشگاهی متشکل از موسسات آموزش عالی، دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی است و این امکان وجود دارد که دانشگاه علم و فرهنگ با همکاری این پژوهشگاه‌ها، دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت  تخصصی برگزار نماید.

وی افزود: یکی از برنامه های دانشگاه علم و فرهنگ تقویت و گسترش فعالیت‌های علمی با پژوهشکده‌های زیرمجموعه جهاددانشگاهی نظیر رویان در گستره بین‌المللی است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ  با تاکید بر اهمیت تبادل استاد و دانشجویان  دو کشور ایران و ترکیه در رشته های مورد توجه دو طرف در مقاطع تحصیلات تکمیلی، گفت: می‌توانیم در زمینه فرصت مطالعاتی از ظرفیت های پژوهشگاه‌های جهاددانشگاهی در رشته‌هایی نظیر ناباروری، سلول‌های بنیادی، پزشکی، هنر و معماری، صنایع بالادستی و پایین دستی نفت، گیاهان دارویی و … استفاده کنیم.  

وی  پیشنهاد استفاده از استادان راهنمای مشترک دو کشور در تالیف پایان نامه‌ها و رساله‌ها را مطرح کرد و افزود:  دانشگاه علم و فرهنگ در حال حاضر چندین مجله علمی و پژوهشی دو زبانه دارد که این امر می‌تواند زمینه ساز ایجاد بستر مناسب برای ارائه مقالات علمی مشترک بین دو کشور شود. 

دکتر باصولی با اشاره تجربه دانشگاه علم و فرهنگ در برپایی همایش‌های  بین‌المللی در حوزه گردشگری، گفت: کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت نیز نمودی بسیارموفق از توانایی‌های علمی دانشگاه در حوزه گردشگری است که چهارمین دوره این کنفرانس نیز به زودی برگزار خواهد شد.

 وی افزود: کشور ترکیه در حوزه گردشگری معنوی فعالیت‌های بسیار شاخصی داشته از اینرو می‌توانیم دوره‌های بعدی این همایش را به صورت مشترک برگزار نماییم.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به ظرفیت‌های موجود دانشگاه در زمینه آموزش‌های مجازی گفت:  برگزاری دوره‌های مشترک کوتاه مدت، آموزش زبان فارسی و سایر دوره‌های تخصصی می‌تواند از فعالیت‌های آتی بین دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه‌های کشور ترکیه باشد.

تشکیل تیم ایرانی- ترکیه ای برای انجام پروژه های بین المللی مشترک

امید باشار، رایزن علمی ترکیه در ایران نیز  ضمن استقبال از فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ  گفت:  برگزاری این جلسه می تواند زمینه ساز ایجاد شبکه ارتباطی قوی‌تر بین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه و ایران، به ویژه دانشگاه علم و فرهنگ شود.

وی در ادامه به شرح فرآیند تبادل دانشجوی های بین‌المللی در ترکیه پرداخت و افزود: در حال حاضر ترکیه با کشورهای اسلامی و اروپایی تبادل دانشجوی بین المللی دارد. همچنین همکاری پژوهشگران کشور ترکیه و شرکای خارجی در پژوه های دولتی مدل بسیار خوبی است که می‌توانیم برای توسعه فعالیت‌های اجرایی مشترک از آن الگو بگیریم.

رایزن علمی ترکیه در ایران تاکید کرد: ترکیه سالانه مبالغ زیادی برای حق عضویت جهت انجام پروژه‌ها به اتحادیه اروپا می پردازد. اگر مکانیزم مناسبی فراهم شود، می توانیم پروژه های ۳ الی ۴ ساله ای در حوزه‌های مختلف علوم انسانی و پزشکی و … تعریف کنیم. همچنین می توانیم یک تیم ایرانی- ترکیه ای در حوزه‌های مطرح دنیای امروز مانند: انرژی‌های تجدیدپذیر و محیط زیست تشکیل داده و در این پروژه‌ها مشارکت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از دانشگاه های ترکیه به دنبال مشاوران ایرانی در حوزه های فلسفه، علوم دینی، ادبیات و … هستند و می توانیم از ظرفیت های این دانشگاه برای رفع این نیاز استفاده کنیم.

گفتنی است، در این نشست بر اشتراکات فرهنگی و اسلامی ایران و ترکیه وهمچنین  کسب توافق وزارت امور خارجه دو کشور برای گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و ترکیه تاکید شد.